• Stoppen met roken - beste manier

    Stoppen met roken hoe doe je dat nou eigenlijk?

    Stoppen met roken, hoe doe je dat nou eigenlijk?

    Ondanks dat een nicotineverslaving – roken dus – nog steeds een maatschappelijk ‘geaccepteerde’ verslaving is in onze cultuur, wordt er door overheid en instanties wel steeds meer gedaan om de slechte invloeden van het roken in te dammen. Accijnzen worden constant verhoogd, verpakkingen worden voorzien van afschuwwekkende plaatjes, steeds meer plekken zijn inmiddels tot rookvrije zones omgedoopt en tabaksreclame is al tijden verboden. Toch is nicotineverslaving een voortdurende en hardnekkige kwaal, waar je niet zo een-twee-drie vanaf komt.

    Wat is de beste manier om te stoppen met roken?

    Jammer genoeg bestaat er geen eenduidig antwoord op de vraag hoe je het beste kunt stoppen met roken, al ligt er een scala aan hulptroepen voorhanden: nicotinepleisters, nicotinekauwgom of andere nicotine vervangers, zelfhulpboeken, meditatie, therapieën of zelfs afkickklinieken om van het roken af te komen. De beste manier verschilt sterk van persoon tot persoon. Hieronder bespreken we de diverse behandelmethoden om te stoppen met roken en hopen zo de keuze voor de methode die het beste bij jou past gemakkelijker te maken.

    Nicotinevervangers

    Nicotinevervangers – ook wel bekend onder de Engelse naam NRT; Nicotine Replacement Therapy – worden veruit het meest geadverteerd als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Vooral voorkomend in de vorm van nicotinepleisters en -kauwgom, maar ook verkrijgbaar in ander varianten zoals tabletten en inhalatoren.

    Nicotinevervangers lijken in eerste instantie een ideale manier om van de nadelige effecten van het roken an sich af te komen. Maar nicotine heeft zelf ook negatieve effecten op het lichaam en houdt een verslavende werking, via roken maar ook door nicotinevervangende middelen, juist in stand. Het is daarom cruciaal om bij nicotinevervangers de toedieningshoeveelheid stapsgewijs af te bouwen over tijd, totdat het moment aanbreekt dat de nicotinebehoefte zo klein wordt dat tevens helemaal gestopt kan worden met nicotinevervangers.

    Het afbouwen van nicotineafhankelijkheid kan voor de een makkelijker zijn dan de ander. De hersenen hebben behoefte aan een bepaalde hoeveelheid nicotine en zorgen bij een tekort voor ontwenningsverschijnselen die, zowel mentaal als lichamelijk, tot onstuimige periodes kunnen leiden. Geleidelijk afbouwen is dan ook vooral weggelegd voor mensen die al jaren lang (stevig) roken en niet abrupt zonder die verslavende nicotinestoffen kunnen. Wanneer andere stoppogingen – al dan niet met hulpmiddelen – niet zijn gelukt, kan de nicotinepleister een goede toevlucht zijn om de nicotineafhankelijkheid te verminderen (en uiteindelijk doen verdwijnen) en díe kant van de rookverslaving onder controle te krijgen.

    Minpunten

    -De afhankelijkheid op een geleidelijke manier afbouwen om uiteindelijk te stoppen
    -Verminderde ontwenningsverschijnselen
    -Hogere kans op succes dan een stoppoging zonder hulpmiddelen met een slagingspercentage tussen 10 en 15% (mensen die minimaal één jaar zijn gestopt met roken)

    Pluspunten

    – Het lichaam ontvangt nog steeds schadelijke nicotinestoffen
    – Langdurig en zwaar proces, dat vaak als laatste strohalm wordt gezien
    – Ontzettend duur (rookkosten worden vervangen door kosten van nicotinevervangers)

    Therapie om te stoppen met roken

    Wie niet op eigen houtje kan stoppen, maar roken wel als een serieus probleem ervaart kan in therapie gaan om zo de kansen van een stoppoging te verhogen.

    Er zijn tal van therapieën om mensen van een rook- en nicotineverslaving af te helpen. Van een individuele therapie met een psycholoog en/of dokter tot groepstherapieën met lotgenoten. Ook worden hypnotherapie, meditatie of acupunctuur vaak ingezet om de juiste snaar te raken bij afhankelijkheid (over die laatste drie zo dadelijk meer). Daarnaast bieden verscheidene verslavingsklinieken tegenwoordig online behandelingen om van het roken af te komen.

    Of een therapie wel of niet wordt vergoed hangt af van je zorgverzekeraar. Neem daarom altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar voordat een behandelingstherapie definitief wordt gekozen.

    Slagingspercentages van therapie variëren sterk en zijn daarom niet onder te brengen in één overzichtelijke statistiek.

    Minpunten

    – Niet allemaal vergoed door zorgverzekeraar
    – Variërende slagingspercentages, niet eenduidig te benoemen
    – Vaak langdurig proces

    Pluspunten

    – Persoonlijke begeleiding en advies
    – Veel vormen van therapie worden gedekt door uw verzekering
    – Keuze uit veel soorten therapie

    Zelfhulpboeken

    Zelfhulpboeken, waarin ‘de guru’ uitlegt hoe hij of zij is gestopt met roken, zijn niet aan te slepen. Iedereen die is gestopt weet precies hoe het moet en loopt er vaak – letterlijk – mee te koop. Maar wanneer je wilt stoppen met roken zonder gebruik te maken van nicotinevervangers of therapieën, kunnen zelfhulpboeken wellicht de bron van inspiratie vormen om je succesvol over de streep te trekken.

    Ga op zoek naar een voor jou aanspreekbaar boek, waarin de stopmethode bij je past zodat de slagingskansen optimaal zijn. Tegen geringe kosten ga je zelf aan de slag met het zelfhulpboek als leidraad, in je eigen tempo zen onder druk om verantwoording te moeten afleggen aan derden. Ondanks dat het gebruik van zelfhulpboeken geen erkende behandelmethode vormt, is het vaak een eerste stap op weg naar een stoppoging, waarvan de kans van slagen – zoals eigenlijk altijd – moet worden bezien.

    Minpunten

    – Niet erkende behandeling
    – Onbekend slagingspercentage
    – Geen begeleiding

    Pluspunten

    – Goedkoop
    – Groot en divers aanbod
    – Anoniem

    Zelfhulpboeken

    Hypnotherapie, meditatie of accupunctuur; er zijn tal van alternatieve manieren om te stoppen met roken voor degene die maar er niet in slaagt om op conventionele wijze te slagen. Net zoals zelfhulpboeken worden alternatieve geneeswijzen niet erkend en daarnaast zelden vergoed door zorgverzekeraars. Ook de slagingspercentages zijn niet goed te kwantificeren en vaak volledig afhankelijk van de bereidwilligheid en overtuiging van de deelnemer.

    Hoewel sommige mensen baat hebben bij deze vormen van ‘therapie’, blijkt het voor velen achteraf vaak weggegooid geld, want deze behandelingsmethoden zijn bij uitstek kostbaar.

    Meditatie kan wel een hulpzame toevoeging zijn aan erkende behandelingen en vaak voor een betere gemoedstoestand zorgen, maar blijkt op zichzelf staand over het algemeen geen succesvolle behandelingsmethode.

    Minpunten

    – Kan ontzettend kostbaar zijn
    – Niet erkend
    – Laag slagingspercentage
    – Zelden gedekt door een zorgverzekering
    – Kan zelfs averechts werken

    Pluspunten

    – Kan een goede toevoeging zijn bij erkende behandelmethoden
    – Tal van opties

    ‘Cold turkey’

    Cold turkey is de term die iedere roker wel kent: het abrupt stoppen met roken zonder af te bouwen, maar gewoon van het ene op het andere moment stoppen. De cold turkey methode is niet echt een behandeling, maar een stap die zelf wordt gezet om spontaan te stoppen met roken. Dit kan met of zonder hulpmiddelen en is de meest populaire variant van stoppen met roken. Hoewel de cold turkey methode voor sommigen de enige manier lijkt om te stoppen heeft deze methode ook enkele grote nadelen.

    Een groot nadeel van de cold turkey methode zijn de afkickverschijnselen die juist op hun felst toeslaan wanneer je plotseling stopt. Daarnaast zijn er tal van valkuilen wanneer telkens wordt getracht om op deze manier te stoppen op een bewust geprikte datum. Nieuwjaarsdag is zo’n voorbeeld waarop jaarlijks duizenden mensen een poging doen om te stoppen met roken, maar vaak wordt een stopdatum steeds maar vooruit geschoven. En wanneer het niet lukt om op de gestelde datum te stoppen wordt er simpelweg een nieuwe datum in de toekomst geprikt, een aanstaande verjaardag of volgende evenement dat gepland staat. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel waarin constant nieuwe stopmomenten worden nagejaagd, zonder een overtuigende stoppoging te ondernemen, waardoor de verslaving ‘stiekem’ doorsluimert. Dit gedrag belemmert eventuele andere methoden om te stoppen met roken, omdat men constant denkt ‘binnenkort toch op eigen kracht te gaan stoppen met roken op die vastgestelde datum’, maar er uiteindelijk nooit in slaagt.

    Deze vorm van stoppen ontbreekt het aan begeleiding, geeft meer druk vanuit de omgeving dan bij andere vormen van stoppen en wordt door diezelfde omgeving vaak niet serieus genomen (vooral niet na het zoveelste uitstel van de stopdatum!).

    Maar er zijn ook genoeg voordelen op te sommen. Het lichaam kan direct beginnen met herstellen; conditie en gezondheid verbeteren en gaan in sprongen vooruit. En het kost je helemaal niets. Sterker nog, het levert per direct geld op en de kans van slagen neemt per gestopte week alsmaar toe.

    Voor sommigen blijkt het de enige manier om te stoppen, voor anderen is de cold turkey methode juist één grote valkuil die met ‘valse’ zelfbeloftes leidt tot een jarenlang sluimerende verslaving zonder daadkrachtige aanpak.

    Minpunten

    – Heftige ontwenningsverschijnselen
    – Grote kans op terugval en herhalend patroon
    – Wordt vaak niet serieus genomen
    – Geen begeleiding

    Pluspunten

    – Direct positieve effecten op lichaam en geest
    – Gratis en bespaart direct geld
    – Snel effectief bij doorzetten

    Wat is de beste manier om te stoppen met roken?

    Er bestaat geen eenduidige of beste manier om te stoppen met roken. Behandelingen en slagingskansen verschillen per persoon en daarom is het belangrijk om te kiezen voor een behandeling die bij je past. Een behandeling waar je een goed gevoel bij hebt en bij voorkeur een die erkend is.

    Het blijft altijd oppassen geblazen voor valkuilen. Er- en herken wanneer methode niet werkt en stap dan direct over op een goed alternatieve manier. Zo voorkom je niet vast te komen zitten in een kansloos patroon.

    Het belangrijkste is dat de stap om te gaan stoppen roken – via welke methode dan ook – met overtuiging wordt genomen. Of je dit nu doet met behulp van nicotinepleisters, therapie, zelfhulpboek, cold turkey of een andere variant: het gaat er om dat je er mentaal klaar voor bent, er volledige achterstaat en er voor 100% gaat!

    Bekijk hieronder meer informatie over de effecten van nicotine en stoppen met roken.

    Reacties

    reacties