• Moeite met stoppen met roken

    Moeite met stoppen met roken

    Ongeveer de helft van de mensen die stopt met roken heeft hier last van. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, maar het gaat wel voorbij. Binnen twee á drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Dat duurt ongeveer twee maanden.

    Gevolgen van stoppen

    • Je krijgt zin om te roken.
    • Je wordt snel boos.
    • Je bent niet zo scherp als normaal.
    • Je bent onrustig.
    • Je voelt je niet goed.

    Dit zijn de befaamde ontwenningsverschijnselen.
    Zin om te roken

    Als je stopt met roken blijft de zin om te roken nog een tijdje aanwezig. Vooral de eerste twee weken zijn moeilijk. Na twee á drie dagen is de nicotine uit je lichaam. Toch kan je daarna ook nog zin hebben in een sigaret. Je denkt namelijk bij bepaalde momenten dat er een sigaret bij hoort. Bij de koffie of na een maaltijd. Na een ruzie of een andere ingrijpende moment. Bij stress, drukte of gezelligheid is de behoefte om te roken sterker dan normaal.

    Wat kan je doen? Weet welke momenten moeilijk voor je zijn. Verzin iets om te doen in plaats van roken. Zoek afleiding. Zeg tegen jezelf dat de zin in roken ook wel weer weg gaat. Zin in roken is een soort golf. De golf komt op. Wordt groter. Slaat om. Je bent zelf de baas.

    • Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
    • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
    • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
    • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
    • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

    Je wordt snel boos

    • Ga bewegen. Doe een sport. Ga wandelen of fietsen.
    • Als u boos wordt, zeg dan: ‘Sorry, ik probeer te stoppen met roken.’
    • Maak een afspraak met de mensen om u heen. Bijvoorbeeld dat je één keer per dag best een beetje boos mag worden.
    • Neem een pauze op het werk. Ga even kletsen met collega’s. Maak een kleine wandeling. Zorg dat je goed ademt.

    Minder scherp dan normaal

    • Verwacht niet heel veel van jezelf tijdens het stoppen met roken.
    • Doe werk waar je niet heel geconcentreerd voor hoeft te zijn.
    • Vroeger nam je tien minuten pauze om te roken. Neem nu ook een pauze van tien minuten. Zonder te roken.
    • Zorg dat je tijdens het werk geen last heeft van dingen. Zet bijvoorbeeld de radio uit.
    • Probeer genoeg te slapen

    Onrustig

    • Niets doen is moeilijk. Want misschien ga je dan roken. Zeg dus tegen jezelf: ‘Ik heb nieuwe energie.’ Ga fietsen. Of wandelen. Zorg dat je toch iets gaat doen. Dan denk je niet de hele tijd aan roken.
    • Probeer langzaam steeds meer te ontspannen.

    Niet lekker voelen

    • Hoofdpijn, duizelig, licht gevoel in je hoofd
      Dit duurt niet langer dan een week. Kijk wel een beetje uit met autorijden.
    • Problemen met slapen
      Slaap je slecht? Neem een warme douche en een kop (kruiden)thee. Probeer te ontspannen voordat je naar bed gaat. 
    • Prikkende vingers en tenen, koude rillingen
      Dit duurt niet langer dan een week. Er is niets aan te doen. Gewoon wachten tot het weg is.
    • Problemen met je maag of darmen
      Voor maagzuur kan je pillen kopen. Problemen met naar de wc gaan kan je ook zelf oplossen. Bijvoorbeeld door fruit en bruin brood te eten. Maar ook door veel water te drinken. Of veel te bewegen.

    Bron
    Deze informatie is opgesteld met behulp van informatie van Stivoro.

    Reacties

    reacties